وائل جسار يعتذر عن المشاركة في مهرجان الموسيقى العربية:(في ناس بتستشهد...)
منوعات

وائل جسار يعتذر عن المشاركة في مهرجان الموسيقى العربية:(في ناس بتستشهد...)

صدى نيوز -اعتذر المطرب اللبناني وائل جسار عن المشاركة في مهرجان الموسيقى العربية في نسخته الـ32 في دار الأوبرا المصرية السبت المقبل، وذلك على وقع العدوان الإسرائيلي المتواصل على لبنان.

وقال وائل جسار خلال مداخلة هاتفية مع برنامج (حديث القاهرة)، عبر قناة (القاهرة والناس): (بالنسبة لمهرجان الموسيقى العربية امبارح كلموني اعتذرت عن المهرجان مع إن كان ليا الشرف إني أكون في مهرجان الموسيقى العربية، في كتير من الفنانين يتمنوا أنهم يشاركوا فيه ويقفوا على مسرح دار الأوبرا، لكن لبنان موجوع وإحنا نفسيا مدمرين بمعنى أن هنعمل حفل إزاي والناس مشردة والناس في كتير تستشهد إحنا هنطلع نغني؟ دي حاجة صعبة جدا، أنا دماغي مستوعبتش الموضوع دا وقررت إني اعتذر عن مهرجان الموسيقى العربية)..

وتابع الفنان حديثه حول الوضع في لبنان قائلا: (أنا في لبنان بنسمع صوت الضرب بشكل مخيف جدا، إحنا بعاد شوية عن الضرب لكن بنسمعه ومش بنام بالليل، عايشين في رعب وخوف، إحنا لسه الحمد لله بننام على وسادة مرتاحين لكن في ناس بتنام على الطرقات موجوعين ومش بياكلوا، في ناس بردانة إحنا بدأنا في فصل الشتاء، ربنا يرحم جميع الشهداء ويشفي الجرحى إن شاء الله).